در کشور‌های مختلف چه نوع زغالی استفاده می‌شود؟

یکی از قدیمی‌ترین سوخت‌های کشف شده توسط بشر، زغال است. زغال کاربردهای مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها استفاده با هدف ایجاد گرما و حرارت جهت طبخ انواع غذاهای موسوم به کبابی، استفاده در بخاری‌های هیزمی و… است. زغال نوعی سوخت طبیعی محسوب می‌شود که از چوب تولید شده و نسبت به سوخت‌های فسیلی آلودگی و عوارض کمتری دارد. استفاده از انواع زغال در کشورهای مختلف مورد توجه بوده و سبب گردیده که صادرات زغال و زغال فشرده در ایران از جمله تجارت‌های سودآور محسوب شود. با ما همراه باشید تا در مورد انواع زغال و مصرف آن‌ها در کشورهای مختلف صحبت کنیم.

نگاهی به انواع زغال و استفاده از آن در ایران

می‌دانیم که زغال از چوب تهیه می‌شود و استفاده از چوب‌های مختلف برای تهیه زغال سبب می‌شود که این محصول با توجه به نوع و کیفیت چوبی که از آن تهیه می‌شود کاربردهای متنوعی داشته باشد. با توجه به منابع گیاهی متنوع در ایران کیفیت زغال ایرانی شهرت جهانی داشته و انواع زغال ایرانی از جمله اقلام صادراتی به کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و… محسوب می‌شود.

زغال فشرده ایرانی که از ترکیب خاک اره چوب‌های باکیفیت و چوب تهیه می‌شود یکی از پرطرفدارترین انواع زغال در کشورهای دیگر به شمار می‌رود. مواد اولیه با کیفیت و ارزان باعث شده است که زغال تولیدی در ایران به خوبی در کشورهای دیگر به ویژه همسایگان به فروش برسد.

در ایران زغال عموما برای کاربردهایی چون قلیان و کباب به کار برده می‌شود اگرچه می‌توان به استفاده از زغال به عنوان سوخت بخاری‌های هیزمی در مناطقی که دارای امکاناتی چون شبکه گازرسانی و… نیستند نیز اشاره داشت.

در کشورهای دیگر نیز استفاده از زغال کمابیش شبیه به ایران است اما ممکن است از زغال‌های مختلف برای کاربردهای مختلف استفاده شود.

کاربرد زغال در کشورهای عربی

در کشورهای عربی از جمله عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس که از بزرگترین واردکنندگان زغال ایرانی به شمار می‌روند، کاربرد زغال متنوع است. در این کشورها استفاده از قلیان یک سنت است و بنابراین استفاده از زغال مرغوب برای کشیدن قلیان اهمیت بالایی دارد.

همچنین شیوه طبخ غذاهای عربی به ویژه کباب‌ها باعث شده است که در طبخ بسیاری از غذاهای سنتی این کشورها از زغال استفاده شود. ضمن این که ممکن است زغال در این کشورها به عنوان سوخت نیز به کار برده شود.

همچنین ببینید: زغال چیست؟ | انواع زغال و تفاوت بین زغال ها

کاربرد زغال در ترکیه

ترکیه یکی دیگر از واردکنندگان بزرگ زغال ایرانی است. از آنجایی که کشور ترکیه از قدیم روابط دوستانه خوبی با ایران داشته، صادرات زغال به این کشور نیز بسیار مورد توجه است. ترکیه با ایران مرز زمینی مشترک دارد و همین مسئله باعث سهولت صادرات انواع زغال از جمله زغال فشرده ایرانی به این کشور می‌شود.

ترکیه به لحاظ سنت غذایی و همچنین سنت‌های مرتبط با پذیرایی و میهمان داری به ایران شباهت بسیاری دارد. بنابراین استفاده از زغال برای قلیان، غذاهای کبابی و همچنین مصرف به عنوان سوخت طبیعی در این کشور نیز رواج دارد.

در کشور‌های مختلف چه نوع زغالی استفاده می‌شود؟

در کشور‌های مختلف چه نوع زغالی استفاده می‌شود؟

ویژگی‌های بهترین زغال ایرانی

همان طور که اشاره کردیم زغال ایرانی از جمله مرغوب‌ترین زغال‌ها محسوب می‌شود. تنوع بالای پوشش گیاهی در ایران باعث شده است که انواع زغال بلوط، گردو، لیمو، زبان گنجشک، گیلاس، طاق و… در ایران با کیفیت بالا تولید شود. از طرف دیگر تکنولوژی تولید زغال فشرده در ایران تولیدات بسیار با کیفیتی را به همراه دارد که در کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و عراق طرفداران بسیاری دارد.

آشنایی با ویژگی‌های بهترین زغال انتخاب زغال را برای کاربران آسان‌تر می‌نماید، بهترین زغال ایرانی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • زود خاموش نمی‌شود و بدون باد زدن روشن می‌ماند. (این فاکتور به ویژه در مورد زغال‌هایی که به عنوان سوخت و برای طبخ انواع کباب استفاده می‌شوند اهمیت دارد.)
  • با دوام باشد.
  • دود زیادی نداشته باشد.
  • گاز و بوی ناخوشایند نداشته باشد. (این فاکتور برای زغال‌هایی که کاربرد آن‌ها در مصرف قلیان خلاصه می‌شود اهمیت دارد)
  • جرقه نداشته باشد.
  • پر حرارت باشد.
  • خاکستر زیادی تولید نکند.

انواع زغال و کاربرد آن‌ها در کشورهای واردکننده زغال

همان طور که بیان کردیم زغال انواع مختلفی دارد و انتخاب آن‌ها با توجه به کاربردی که دارند صورت می‌گیرد. انواع زغال چوب عبارتند از:

  • زغال لیمو: این زغال از چوب درخت انواع مرکبات حاصل می‌شود و در کل زغال لیمو نامیده می‌شود. این زغال به دلیل ظاهر یکدست و دوام بالایی که دارد بهترین انتخاب برای قلیان محسوب شده و بیشترین خواهان را در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و عراق که مصرف قلیان در آن‌ها بالا است دارد.
  • زغال کبابی: انواع زغال‌هایی که از چوب درختان مختلف به ویژه گیلاس، بامبو، پسته و… برای بدون دود، گاز و بو هستند و بیشترین استفاده را در طبخ غذاهای کبابی دارند.
  • زغال فشرده: یکی از انواع زغال مرغوب ایرانی که طرفداران بسیاری در کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و… دارد زغال فشرده است. این زغال از ترکیب کربن پسته درجه یک و مرکبات تهیه می‌شود و عالی‌ترین گزینه صادراتی در میان انواع زغال ایرانی به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

سبک زندگی ایران و کشورهای همسایه به گونه‌ای است که مصرف زغال برای اهداف مختلفی چون قلیان، طبخ انواع کباب و سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته زغال از جمله محصولاتی است که در همه کشورهای اروپایی و امریکا نیز کاربرد دارد و با توجه به کاهش منابع سوخت‌های فسیلی و عوارضی چون آلودگی در برخی موقعیت‌های جغرافیایی به عنوان اصلی‌ترین و اولین سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زغال ایرانی با توجه به پوشش متنوع گیاهی در ایران و همچنین تکنولوژی ساخت، از جمله بهترین زغال‌ها به شمار می‌رود که طرفداران زیادی در کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. انواع زغال ایرانی به ویژه زغال فشرده از جمله مواردی است که بیشترین صادرات را به کشورهای یاد شده دارد. ما در این مقاله به ویژگی‌های زغال خوب، کاربرد زغال در کشورهای مختلف و… پرداختیم.

سوزان زغال ارائه دهنده زغال فشرده با بهترین کیفیت و تضمین قیمت همراه شماست، برای اطلاعات بیشتر و سفارش با ما تماس حاصل فرمایید. “سوزان زغال، گرما بخش زندگی”.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط