مواد اولیه تولید زغال فشرده چیست؟

شاید شما هم تا کنون نام زغال فشرده را شنیده و یا حتی در مصارف خود از این محصول استفاده کرده باشید. زغال فشرده همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده یکی از انواع زغال است. این محصول نسبت به زغال‌های معمولی غنی‌تر بوده و مزایای بسیار زیادی هم دارد. به این نوع زغال، زغال چینی، زغال صنعتی و زغال قالبی نیز گفته می‌شود. فرایند تولید و مواد اولیه تولید زغال فشرده نیز با زغال‌های معمولی اختلافاتی دارد. این محصول با استفاده از چند ماده اولیه و ترکیب ساختن و فشرده سازی آن‌ها به وجود می‌آید.

در حال حاضر زغال فشرده جایگزین بسیار مناسبی برای زغال سنتی محسوب شده و میزان مصارف آن نیز روز به روز در حال افزایش است. این زغال آسیبی به محیط زیست وارد نکرده و حرارت و ماندگاری بالای آن هم قابل توجه است‌ زغال فشرده محصولی بدون بو و گاز بوده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و مناسب است.

هرچند این نوع زغال از کیفیت بالایی برخوردار شده و کارایی مد نظر شما را هم دارد با این حال انتخاب مناسب‌ترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه تولید زغال فشرده، نقش قابل توجهی در افزایش کیفیت محصول به دست آمده دارد و یکی از مهمترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کارهای تولید کننده زغال است.

در حقیقت برای اینکه این افراد بتوانند بهترین زغال فشرده مورد نظر خود را تولید کنند باید به کیفیت مواد اولیه دقت خاصی داشته باشند. و در غیر این صورت و با سپری کردن پروسه تولید به هدف مد نظر خود دست نخواهند یافت.

در این مقاله به ارائه مطالبی درباره مواد اولیه تولید زغال فشرده خواهیم پرداخت و انواع این محصولات و فرایند تولید آن‌ها را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

انواع زغال فشرده

طبق یک دسته‌بندی کلی می‌توان زغال فشرده را در دو نوع اصلی جای داد که عبارتند از: زغال فشرده خاک اره‌ای و زغال فشرده خاک زغالی. هر کدام از این محصولات از ویژگی‌های مخصوص به خود برخوردار شده‌اند و مواد و ترکیبات و فرایند تولید آن‌ها نیز اندکی با یکدیگر متفاوت است.

از هر کدام از این محصولات می‌توانید در مصارف و صنایع خاصی استفاده کنید. با این حال شکل ظاهری این دو محصول با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته و هر دو را می‌توانید در انواع شش گوشه، چهار گوشه، حبه‌ای، مکعبی استوانه‌ای و… پیدا کنید.

مواد اولیه و روش تولید زغال خاک اره‌ای

تولید کنندگان برای ساخت زغال‌های فشرده از نوع خاک اره‌ای به مواد و ترکیباتی از قبیل پوست گردو، خاک اره، ضایعات چوب و…. نیاز دارند. هر کدام از این مواد از خصوصیات ویژه‌ای برخوردار شده‌اند و برای انتخاب آن‌ها باید نکات و شرایط خاصی در نظر گرفته شود.

برای نمونه خاک اره یکی از مهمترین مواد اولیه تولید زغال فشرده است که نقش قابل توجهی هم در کیفیت زغال نهایی تولید شده دارد. به همین دلیل باید از رطوبت مناسبی برخوردار باشد. میزان رطوبت مورد نیاز برای خاک اره نباید زیاد بوده و یا کم باشد.

از سوی دیگر خاک اره باید اندازه مناسبی هم داشته و این سایز و اندازه بر اساس توان دستگاه تولید زغال فشرده انتخاب شود. توجه به جنس خاک اره نیز بسیار مهم است. در حالت معمول از چوب درختان گردو، صنوبر، راش، چوب‌های جنگلی، چوب درخت چنار و….برای ساخت خاک اره مناسب به عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه تولید زغال فشرده استفاده می‌شود.

پوست گردو برای تولید زغال خاک اره‌ای

دیگر ماده اولیه تولید زغال فشرده خاک اره‌ای، پوست گردو است که مواردی از قبیل آمینو اسیدها، استروئیدها، آلکالوئیدها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و…. را در بر گرفته است. از پوست گردو برای تولید زغال خاک اره‌ای با کیفیت بالا استفاده می‌کنند.

برای انتخاب این ماده نیز باید به تازگی و یا کهنه بودن پوست گردو، کیفیت و درصد خلوص، حجم و مقدار و میزان آن دقت داشته باشند و میزان دوام و ماندگاری، ناخالصی‌ها، نازک بودن و یا میزان ضخامت پوست گردو را در نظر بگیرند. پس از فراهم ساختن مواد اولیه تولید زغال فشرده می‌توانند فرایند ساخت این محصول را آغاز کنند.

برای اجرای این فرایند تمامی مواد اولیه فراهم شده با کمک یک دستگاه به نام اکسترودر تسمه‌ای با یکدیگر ترکیب می‌شوند. دلیل اصلی استفاده از این دستگاه این است که اولاً سرعت تولید بالایی داشته و از سوی دیگر می‌توانند از کوره‌های سنتی برای تولید این زغال استفاده کنند.

ضایعات چوبی برای تولید زغال خاک اره‌ای

ضایعات چوبی مورد استفاده برای تولید زغال خاک اره‌ای از کارخانه‌های مبل سازی و دیگر وسایل چوبی تهیه می‌شوند تا کیفیت نهایی زغال به دست آمده را تضمین کنند. پس از ترکیب ساختن مواد اولیه تولید زغال فشرده خاک اره‌ای، مواد فراهم شده درون کوره جای می‌گیرند تا زغال فشرده تهیه شود.

در حالت معمول درصد این ترکیبات به این صورت است که از خاک اره به میزان ۷۰ درصد، از پوست گردو به میزان ۲۰ درصد و از ضایعات چوبی به میزان ۱۰ درصد استفاده می‌کنند.

مواد اولیه تولید زغال فشرده چیست؟

مواد اولیه و روش تولید زغال خاک زغالی

مواد اولیه مورد نیاز و روش تولید زغال فشرده خاک زغالی اندکی با روش تولید و مواد و ترکیبات مورد استفاده در فرایند تولید زغال خاک اره‌ای متفاوت است. به گونه‌ای که تولید کنندگان برای ساخت زغال خاک زغالی از موادی از قبیل خرده زغال استفاده می‌کنند. خرده زغال‌هایی که به روش سنتی تولید شده‌اند.

در این روش پس از جمع آوری خرده زغال‌ها فرایند آسیاب آن‌ها صورت گرفته و مواد مورد نیاز فشرده می‌گردند. به بیان دیگر برای تولید زغال خاک زغالی در ابتدا زغال‌های چوب را به شکل پودر درآورده و پودر زغال را از صافی و یا سرند عبور می‌دهند.

با انجام این فرایند تمامی ناخالصی‌ها و مواد اضافی از پودرها جدا می‌شوند. پس از ترکیب و مخلوط ساختن این مواد به قالب سازی آن‌ها اقدام شده و فشردگی خمیر صورت می‌پذیرد. به این ترتیب می‌توان گفت یکی از مهمترین موارد اختلاف روش تولید زغال خاک اره و زغال کربن و یا خاک زغالی این است که در فرایند تولید زغال خاک زغالی مواد و ترکیبات فراهم شده پس از جمع آوری و فشرده شدن درون کوره جای نمی‌گیرند تا پخته شوند. به این دلیل که یک بار درون کوره جای گرفته‌اند.

مواد اولیه تولید زغال فشرده خاک زغالی

دیگر مواد اولیه تولید زغال فشرده خاک زغالی، مرکبات، کربن نارگیل، کربن پسته و بلوط است. در حالت معمول تولید کنندگان برای ساخت زغال خاک زغالی از مرکبات به منظور فراهم ساختن زغال کبابی استفاده می‌کنند. و زغال کربن پسته، کربن نارگیل و بلوط را برای تولید زغال قلیان مورد استفاده قرار می‌دهند.

در بیشتر موارد تولید کنندگان زغال قلیان را به صورت حبه‌ای و به شکل مکعب و یا مربع تولید کرده و اندازه و ابعاد کوچکی را برای آن در نظر می‌گیرند. ظاهر این محصول نیز قابل توجه بوده و زیبایی خاصی دارد. به همین دلیل از زغال کربن پسته، زغال کربن نارگیل و بلوط در قهوه خانه‌ها استفاده‌های زیادی به عمل می‌آید. چرا که ظاهر جذاب این محصولات به جذب مشتری بیشتر کمک رسانده و تمایل به استفاده از آن‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین ببینید : در کشور‌های مختلف چه نوع زغالی استفاده می‌شود؟

مزایا زغال فشرده خاک زغالی

کیفیت این نوع زغال نیز مناسب بوده و جرقه ایجاد نمی‌کند. استفاده از مناسب‌ترین مواد اولیه تولید زغال فشرده خاک زغالی همچنین باعث می‌شود تا این محصول ضایعاتی نداشته باشد و پس از سوختن و ایجاد شعله خاکستر و دوده ایجاد نکند.

قیمت مناسب

از سوی دیگر این محصولات می‌توانند در مدت زمان‌های طولانی شعله بالا به وجود آورند. حواستان به این نکته هم باشد که زغال‌های فشرده خاک ذغالی در قیاس با زغال خاک اره‌ای از چندین مزیت ویژه برخوردار شده‌اند. یکی از مهمترین این مزایا این است که دستگاه‌های مورد نیاز برای ساخت این محصولات قیمت مناسب‌تری نسبت به تجهیزات لازم برای تولید زغال خاک اره‌ای دارند.

آلودگی کمتر

به این نکته هم دقت داشته باشید که زغال فشرده از نوع خاک اره‌ای هیچ گونه ضرر و زیانی برای محیط زیست نداشته و آلودگی خاصی ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است خاک اره‌ها در محیط کارگاه شما پخش شده و آلودگی‌هایی را به وجود آورند. وجود این آلودگی و پخش شدن ذرات خاک در محیط کار ممکن است برای تنفس نیروهای انسانی مضرات و خطراتی را به وجود آورد.

از سوی دیگر دستگاه‌های تولید کننده زغال خاک اره‌ای سر و صدای بسیار زیادی ایجاد می‌کنند که می‌توان این سر و صدا را نوعی آلودگی صوتی به شمار آورد. در فرایند تولید زغال خاک زغالی با این مشکل مواجه نخواهید شد. چرا که دستگاه‌های سازنده این محصولات آلودگی صوتی و سر و صدای چندانی به وجود نمی‌آورند.

به صرفه بودن

در فرایند تولید زغال خاک زغال از تجهیزات برقی با مصرف انرژی کم استفاده می‌شود. به همین دلیل و با کمک این ابزار و تجهیزات، به صرفه جویی در مصرف برق کارگاه خود نیز کمک خواهید رساند. میزان گاز مصرف شده برای تولید زغال خاک اره‌ای نسبت به خاک زغالی بسیار بیشتر است. چرا که باید کوره‌های با درجه حرارت بالا مورد استفاده قرار بگیرند. برای تولید زغال خاک زغالی به نیروهای انسانی و کار کمتری نسبت به تولید زغال خاک اره‌ای نیاز خواهید داشت.

نتیجه

به دلیل برخورداری از این مزایا در حال حاضر از زغال فشرده خاک زغالی استفاده‌های فراوانی به عمل آمده و میزان مصارف این محصولات روز به روز در حال افزایش است. در شرایط حاضر از زغال خاک زغالی علاوه بر طبخ و پخت کباب، در مصارف صنعتی و کارگاهی و مشاغل مختلف نیز استفاده می‌شود.

سوزان زغال ارائه دهنده زغال فشرده با بهترین کیفیت و تضمین قیمت همراه شماست، برای اطلاعات بیشتر و سفارش با ما تماس حاصل فرمایید. “سوزان زغال، گرما بخش زندگی”.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط